Käyttöohjeita



VENEESEEN TULO JA TEHTÄVÄT ENNEN LÄHTÖÄ

  1. Veneen avain on edellisen käyttäjän jättämässä paikassa
  2. Lue lokikirja ja korjausasiat sekä kertaa käyttöohjeet nettisivuilta
  3. Tee inventaario ja tarkista veneen ja varusteiden kunto
  4. Mikäli havaitset, että veneessä on vaurioita, niin raportoi niistä heti. Muuten vahingot voidaan periä sinulta
  5. Selvitä tavaroiden sijainti veneessä
  6. Poltttoaine:
    • Tarkista että, polttoainetankit ovat täynnä.
    • Tarkista että, varakanisteri (20 l) on täynnä
    • Varmista ja laske polttoainetilanne vielä lokikirjasta tankkauskirjauksen ja käyttötuntimittarin lukeman perusteella (kulutus n. 4-5 l/h)
    • Tarkista kumiveneen perämoottorin polttoainekanisterin (10 l) tilanne
      Selvitä tilanne varmuuden vuoksi myös edellisen käyttäjän kanssa.
  7. Vesi:
    • Selvitä vesitilanne ja sen juomakelpoisuus edellisen käyttäjän kanssa.
    • Tarkista vesisäiliössä olevan veden määrä salongin sohvan alta (”ikkuna”)
      Pääsääntöisesti tyhjennä vesisäiliöt lähtiessäsi, jos vene jää pidemmäksi aikaa satamaan.
      Puhdasta juomakelpoista vettä saa: Kos Marinassa hanasta ja Leroksen satamissa, joissa tankkiauto tuo pohjavettä tilattaessa (kysy Marinasta yhteystiedot)
  8. Tarkista sähkölaitteiden toiminta, mittarit ym. (Alla oma kohta)
  9. Tarkista, että navigointi-instrumentit toimivat (Pääkytkin, Kompassi, virrat päälle)
  10. Tarkista akkujen lataus volttimittarista.
  11. Moottori (oma kohta alempana)
  12. Tarkista pilssit (3 kpl) ja tyhjennä tarvittaessa
  13. Suorita bunkraus (ruokien ja veden osto)



VENEEN HUOLTO MATKAPÄIVIEN AIKANA

  • Kaikkien omistajien viihtyvyyden ja käyttömukavuuden kannalta on erittäin tärkeätä, että vene pidetään jatkuvasti käyttökunnossa.
  • Mikäli joku paikka on rikki tai on vajaakuntoinen, on se välittömästi korjattava.
  • Käyttökustannuksia alentaa se, että korjaukset ja huollot tehdään itse. Mikäli omat taidot eivät riitä on työ teetettävä ulkopuolisella. Kysy ensin ohjeita Pekalta. Aina ei myöskään ulkopuolisen taidot riitä, jolloin siitä on syytä ilmoittaa Pekalle.
  • Venettä on huollettava normaalisti loman aikana. Huolehdittava, että moottorissa on öljyä ja vettä. Kansi ja kaiteet on pestävä ja tarvittaessa vahattava. Vahaus on suositeltavaa tehdä esim. kerran kahden viikon matkan aikana. Tiikin pesuun paras on merivesi ja pehmeä harja. Tiikkiä ei saa pestä kovalla harjalla!
  • Mikäli kelit ja olosuhteet sallivat on myös runko vahattava 2 krt /kausi.
  • Mikäli hukkaat tai särjet tavaroita, korjaa vauriot ja osta hukatut tavarat.
  • Mikäli tuot uuden tavaran, niin heitä vanha pois.
  • Normaalista kulumisesta johtuva rikkoontuminen: Osta tai tilaa tarvittavat osat heti ja lähetä lasku yhtiölle. Voit aina konsultoida myös Pekkaa tai muita osakkaita.
  • Veneeseen on porakone, kulmahiomakone ym. sähkökoneita tyyrpuurin takapunkan alla. Koneeseen löytyy poria ja tarvikkeita, joilla voit suorittaa pienehköjä korjauksia ja kiinnityksiä.
  • Lakanoita on 6 paria. Kun käytät liinavaatteita ja pyyhkeitä, pesetä ne loman lopuksi, jotta seuraavalla on puhtaat lakanat ja tyynyliinat (Sovi tarvittaessa edellisen ja seuraavan kanssa)
  • Mikäli huomaat puutteita ym. tarpeita, pistä asiat ylös niin keskustellaan porukassa, miten asia saataisiin kuntoon. (Isot asiat seuraavan vuoden budjettiin)

 

VIRRAN KYTKENTÄ
Pääkytkimet ovat paapuurin puolen takapunkan alla. Kytkimiin pääsee käsiksi avaamalla penkin etureunassa olevan puuritilän, kytkimet ovat piilossa yläosassa.

MAASÄHKÖ
Mikäli tarvitset maasähkövirtaa voit kytkeä sen päälle. Sähkökaapissa on latausjohto, jonka voit viedä rannalla olevaan pistorasiaan. Johtoja on kahdella eri liitinkoolla ja lisäksi löytyy adapterit, mikäli koko ei sovi. Akkujen lataus menee samanaikaisesti päälle ja tarvittaessa voit kytkeä jääkaapin päälle.
Kuvassa: Keskellä maa ja oikeanpuoleinen on hupiakun liitin.
Veneeseen on hankittu uudet akut 5/2018
(Hankittava varalle vielä 60 Ah akku ja akkukaapelit)

SISÄVALOT
Virtapaneelista ”cabin light on”. Katon pyöreissä valaisimissa on katkaisija, josta saa valot päälle. Salongin loistevalaisimessa tavanomainen kytkin. (Makuutilojen valot vaihdetaan led valoihin)

PILSSIT
Tarkista pilssitila turkkilevyjen alta ja moottoritilasta ja kuivaa mahdolliset kondenssivedet pienellä käsipumpulla ja sienellä.
Tarvittaessa voit tyhjentää pilssin keittiön tiskialtaan kaapistossa olevalla pumpulla. Pumpussa on irtoletku ja käyttökytkin on kaapin sisällä seinässä. Pumppu laitetaan päälle virtapaneelista “bilge pump”.

Keulavessan lattian pumpun käyttökytkin vessan takaseinässä. Sen järjestelmässä on myös suodatin, joka on puhdistettava säännöllisesti.
Mikäli konepilssissä on puhdasta vettä, sen voi tyhjentää konepumpulla. Kytkin löytyy takavessasta ja tarvittava hanan kääntö konetilan yläosassa. Samalla pumpulla voi tyhjentää takavessan suihkukaivon.

Jos konetilan pilssin vesi on öljyistä on paras keino pumpata se ensin tyhjiin vesipulloihin ja loput imeyttää vaikkapa lasten vaippoihin. Vaippoja löytyy salongin oikeanpuoleisessa yläkaapissa.

Käsipumppu on avotilan takaosassa/ ruorimiehen takana. Letku johtaa koneen etupuolen pilssiin.

 

MOOTTORIN TARKISTUKSET (11.)
Moottoriöljyn ja jäähdytysveden tarkistus

Moottorin paljastaminen:

  • Portaat pois
  • Välipohja vedetään pois
  • Tämän jälkeen nostetaan moottorikopan etu ja sivulevyt pois.

Moottoriöljytikku on moottorin tyyrpuurin puolella
Jäähdytysvettä lisätään tarvittaessa suoraan paisuntasäliöön merkkkien väliin. Normaalia makeavesi + glykolia 1:1. Navipöydän vetolaatikoiden alla olevassa luukussa on moottoriöljyt ja glykolit
Tarkista kiilahihnan kireys.
Tyhjennä pilssi tarvittaessa (edellisen ohjeen mukaan)
Moottorin kopan ja muun kalustuksen paikalleen laitto kääntäen vastaavassa järjestyksessä, kuin missä purit sen. Huom! Välipohjan laiton jälkeen vedä etulevy paikoilleen niin, että se kolahtaa omalle paikalleen.

 

VESSAN KÄYTTÖ
(kippari käy tämän KAIKKIEN purjehduksella mukana olevien kanssa läpi ennen purjehdusta!)

TÄRKEÄÄ!

  • Vessanpöntön pesu vain etikalla
  • ei koskaan mitään paperia wc-pönttöön
  • Vessanpöntön pesuun käytetään etikkaa. Älä missään tapauksessa käytä rasvaa liuottavia pesuaineita!
  • Mikäli käsipumppu tuntuu jäykältä, niin käytä rasvaukseen esim. oliiviöljyä. Lisää pönttöön puhdistuksen jälkeen 1 rkl oliiviöljyä esim. kerran viikossa tai viimeistään lähtiessäsi. Pumppaa tämän jälkeen muutaman kerran. Pöntön kumiosat pysyvät näin joustavina ja käyttökunnossa.
  • Mikäli vessaan tulee hajua, niin pese wc pytyn ympäristö, mielellään kuitenkin päivittäin.
  • Ei mitään paperia pyttyyn, vaan kaikki laitetaan vieressä olevaan astiaan ja muovipussiin.
  • Vessanpönttö tyhjennetään käytön jälkeen pöntön vieressä olevalla käsipumpulla. Pumppu ottaa huuhteluveden merestä. Huuhteluventtiili on tällöin auki asennossa (= Vipu käännettynä keulan puolelle). Huuhtele melko pitkään ja runsaalla vedellä, jolloin pumppu ei mene niin helposti tukkoon ja kaikki tuotokset huilaavat eteenpäin.
  • Huom! Muista sulkea vessanpöntön huuhteluventtiili kääntämällä vipu perän suuntaan tai muuten vene täyttyy vedellä.
  • Etuvessa-aineet menevät septitankkiin, joka tyhjennetään ajon aikana mereen septitankin käsipumpulla. Käyttövipu on pesualtaan sivussa.
  • Avaa hana ennen tyhjennystä ja sulje se tyhjennyksen jälkeen.
  • Septitankki kannattaa tyhjentää aina avovesillä oltaessa.
  • Muista tyhjentää septitankki viimeistään ennen satamaan tuloa.
  • Septitankkia ei saa päästää täyttymään aivan täyteen, koska silloin ilmausventtiili tukkeutuu ja vessan toiminta lakkaa.

Ongelma septitankin tyhjennyksessä:

  • Mikäli käy niin, että septipumppu ei tyhjennä tankkia, on pumpun sivulla olevat venttiilit puhdistettava (miellyttävä tuoksuilla aromoitu tehtävä ;-)

TAKAVESSA
Takavessan venttiilit avataan tarvittaessa. Venttiilit sijaitsevat styyrpuurin puolella penkin alla vessan vieressä.
Takavessalle ei ole septitankkia ja se tyhjenee suoraan mereen, joten sitä ei yleensä voi käyttää isoihin hätiin satamassa. Muuten venttiilien toiminta sama kuin keulavessassa. Huom. Pumppaa riittävän kauan, jotta koko letku tyhjennee. Noin 10 pumppausta pöntön tyhjenemisen jälkeen. Tämä siksi, ettei vessan letkut mene kesän aikana tukkoon.

SUIHKUT
Etuvessan suihku: Suihkualtaan tyhjennys tapahtuu sähköisellä pilssipumpulla. Katkaisija on keulan puoleisella seinällä ylänurkassa.
Takavessan suihku: Suihkualtaan tyhjennys tapahtuu samalla sähköpumpulla kuin moottoritilan pilssi. Huomaa venttiilin asento moottorikopan sisällä/ yläosassa. (Pumpun käynnistys lavuaarin yläpuolella olevasta painonapista?)

KEITTIÖ

  • Ruokatarvikkeita ei saa jättää veneeseen, koska paikalliset tuholaiset voivat pesiytyä.
  • Muista siivota keittiö huolella ja laita astiat omille paikoilleen.
  • Pyyhi myös lieden alaosa, jonne tippuu helposti ruokaa ruoanlaiton yhteydessä.
  • Juomatta jääneet nautintoaineet jätetään niille varattuun paikkaan.
  • Veneessä pitää olla hätäruokavarasto mm. säilykkeitä, joita voi säilyttää kauden yli.

Jääkaapin käyttö

  • Käytä jääkaappia mielellään vain koneen käydessä tai kun olet maasähkössä kiinni, sillä jääkaappi kuluttaa veneen käyttöakut vajaassa päivässä tyhjiksi. (nyt 9/2020 jääkapin puhallin rikki, joten kiilaa lieden viereinen ovi auki)
  • Jääkaappi käynnistetään sähköpaneelista ja keittiön hyllyn kytkimestä.
  • Mikäli käytät jääkaapin jäähdyttämiseen jääpaloja, niin sulaneista jääpaloista valunut vesi menee pesualtaan alaosassa olevaan muovikanisteriin, jonka tyhjennät tarvittaessa.

Kaasujärjestelmä

  • Lieden tarvitsema kaasu avataan pullon venttiilistä. Pullot sijaitsevat veneen takaosassa tyyrpuurin puolella erillisessä kotelossa. Sulje venttiilit käytön jälkeen.

Painevesi

  • Veneessä on painevesi ja kytkin sähköpaneelissa. Säiliöitä on kaksi molemmin puolin salonkia.
  • Tankkien sulkuventtiilit ovat styyrpuurin sohvan alla.
  • Vesimäärän voit tarkistaa sohvan alta pleksiluukusta lampun avulla.
  • Voit pitää ensin toista tankkia auki ja sen loppuessa avaat toisen tankin.
  • Kun täytät vesitankkia, pidä molemmat täyttökorkit auki, jolloin paine pääsee tasaantumaan ja tankit täyttyvät hyvin.
  • Täyttö kuitenkin molemmin puolin vuoren perään, kunnes molemmat tankit ovat täynnä.
  • Laita tankkeihin vain hyvää vettä (Leros tai Kos Marina).

 

POLTTOAINETANKKAUS

Täytä polttoaine veneen takaosassa paapuurin puolella olevasta täyttöaukosta. Tankkeja on kaksi ja niiden välissä on n. 10 mm yhdysletku. Täyttäessä pitää huomata, että molemmat tankit ehtivät täyttyä letkuyhteyden kautta. Sen vuoksi tankkaa varovasti viimeiset kymmenen litraa. Tankkien sijainti on ruorimiehen penkin alla ja avaamiseen sopiva työkalu korkin lähellä olevassa pyöreäaukkoisessa lokerossa.

 

MOOTTORIN KÄYNNISTYS

  • Virrat pääkytkimestä päälle.
  • Paina moottorin käyttöpaneelissa painonappi ”power on”. Odotetaan, että näyttöön tulee näkyviin käyttötunnit.
  • Tämän jälkeen painetaan starttia.
  • Moottori käynnistystä voidaan nopeuttaa vapauttamalla vaihteisto vetämällä kaasuvivun kromin värinen vetonuppi ja sen jälkeen voi antaa hieman lisää kierroksia kaasuvivusta.
  • Paras ja mukavin matkavauhti saadaan noin 2100 rpm. Älä käytä moottoria matka-ajossa tätä suuremmalla teholla

  • Sammutus tapahtuu stop napista, jonka jälkeen odota, että hälytysääni alkaa soimaan, jonka jälkeen ”on/off”-napista sammutetaan virta, jolloin näytöstä katoaa käyttötuntimäärä.

  • Moottorin hätäpysäytys tapahtuu moottorin etuosasta tyyrpuurin puolelta vihreästä vivusta kääntämällä.

 

PURJEHDUS
Satamasta lähdössä on huomioitava, että vene on raskas ja kääntyy erittäin hitaasti. Ole manöövereissä maltillinen ja huomio tuuli, joka vaikuttaa huomattavasti korkeaan laitakorkeuteen.

Purjeiden nosto

  • Isopurje: Isopurjeen pussin vetoketjun aukaisu, purje nostimesta ylös ja toinen voi auttaa mastolla vetämällä nostin köydestä. Voit tarvittaessa löysätä lazy jack köysiä, jotta purjeelle tulee tilaa enemmän. Tämä varsinkin purjehtiessa.
    (Veneessä asennettu nyt 1. 2. reivi. Tarkoitus siirtää 2. ja 3. reivi)

  • Keulapurje: Avataan normaalisti päästämällä rullan köysi lukitsijasta ja vetämällä skuutista. Älä kuitenkaan päästä rullaa pyörimään vapaasti, koska silloin purje tai laitteet saattavat vahingoittua.

  • Barduunat: Veneesä on barduunat kovan tuulen purjehdusta varten. Käyttö on yksinkertaista kiristämällä tuulenpuolen barduuna vinsillä. Suojanpuoli löysätään siten että se ei kosketa purjeeseen Vastatuulessa barduunat voi pitää aina kiinni. Barduunoita käytettäessä olisi hyvä myötätuulessä käyttää prevebnter köyttä vahinkojiipin estämiseksi.


Automaattiohjauksen käyttö

  • Päävirtapaneelista kytketään ”PILOT” päälle ja ohjaajan vieressä parpuurissa olevasta käyttöpaneelista painetaan päälle ”AUTO”-napista, jonka jälkeen vene jatkaa ohjattua kurssia. Muutoksia suuntaan tehdään painamalla 1 tai 10 asteen napeista oikealle (+) tai vasemmalle (-). Huom automaattiohjauksen ollessa päällä ruoripyörä ei käänny käsin.
  • Ohjaus kytketään pois päältä painamalla ” STANDBY” napista. Lisäohjeet löytyvät manuaalista.
  • ”STANDBY” ja ”AUTO”-napista painamalla samanaikaisesti tulee näyttöön ”WIND”-teksti jolloin alus kulkee valittuun tuulikulmaan.

Navigointi mittaristot

  • Mittarit menevät päälle päävirtapaneelista ”INSTRUMENTS” kytkimestä.
    (Plotteria ei ole käytetty vuosiin)

Sähköt

  • Volttimittari näyttää akkujen jännitteen. Vaihtokytkin kone- ja käyttöakkuille joita 2 kpl.

Satamaan tulo

  • Kreikassa yleensä mennään perä edellä laituriin ja ankkuri jätetään vähintään 3 veneenmitan päähän, tuulisissa ja syvissä paikoissa ankkuri pitää laskea vielä kauemmaksi. Jätä perän ja laiturin väliin riittävästi tilaa, jotta satama-altaaseen saapuvan aluksen aallot eivät pääse liikuttamaan venettä niin, että perä kolhiintuu laituriin. Samasta syystä keula-ankkuri on myös oltava riittävän tiukalla ja varmasti kiinni. Sivukiinnitys on joskus ainoa mahdollisuus ja usein näissä laitureissa on mustia renkaita tai muuta mustaa kumia, joka likaa sekä lepuuttajat ja veneen rungon. Puhdista molemmat pesuaineella ja vahalla kiinnittymisen jälkeen.
    Satamassa voit käyttää aurinkosuojia esim. kuvan mukaisesti.

Fendarit

  • Veneessä on 8 kpl fendareita ja 3 kpl 60 cm pallofendareita.

Ankkurivinssin käyttö

- Pääkytkin instrumenttipaneelista päälle.
- Keulapiikin hyllyllä on käsikäyttöpaneeli ja ruorimiehellä on mahdollisuus käyttää vinssiä omalta paikaltaan vinssin ohjauspaneelista.
- Ketjua on noin 80 m, joten jätä ankkuri riittävän kauaksi.
- Lukitse ketju ulkopuolen haalla, jotta ankkurivinssi ei vahingoitu vedosta.
- Älä koskaan jätä kiinnittymistä ankkurivinssin varaan.
- Purjehtiessa käytä köydenpätkää, jolla ankkuri sidotaan kiinni.

Peruutettaessa laituriin, aja peruuttamalla riittävän etäältä kohti satamaa. Saatuasi veneen liikkeelle kohti satamaa laske ankkuri. Ankkurivinssin ja moottorin yhteistyöllä pidät veneen suunnassa. Vauhtia on oltava koko ajan sopivasti, jotta vene on ohjailtavissa, kovemmalla tuulella kovempi vauhti. Peruutettaessa ahtaassa satamassa, missä on kiinteä ankkurijärjestelmä, on aina pyrittävä siihen, että peruuttamaan lähtiessä vene on jo valmiiksi oikeassa suunnassa. Vene kääntyy erittäin hitaasti ja ahtaassa paikassa ei lujaa voi ajaa.

Kumivene ja perämoottori (Honda)
(Pekka kirjoittaa tähän)

 

LÄHDETTÄESSÄ VENEELTÄ JA TEHTÄVÄT ENNEN KOTIINLÄHTÖÄ

Korjaa rikkomasi paikat ja hanki hukkaamasi tai rikotut tavarat. Korjaa myös vuotavat liittimet.
Mikäli olet omalla huolimattomuudella saanut vahinkoa aikaan, on sinun kustannettava tämä itse. Vanhentuneet ja kuluneet laitteet korvaa kuitenkin yhtiö laskua vastaan.

  1. Veneen sisä- ja ulkopuolinen puhdistus (mikäli haluat, osta siivouspalvelu)
    Rungon ja kannen puhdistus: esim. mustien jälkien putsaus vahalla
  2. Isopurjeen peittely ja käytä myös lisäosaa maston puoleisessa päässä.
  3. Kumiveneen tyhjennys ja pakkaus. Mikäli se jätetään täytettynä seuraavalle, kiinnitä se ja peitä huolellisesti. Pitemmäksi aikaa jätettäessä suojaa se auringolta harmaalla pressulla (paikka?).
    Kaikki pressut ja liinavaatteet säilytetään paarpuurin takakajuutan yläsängyssä.
  4. Liinavaatteiden ja pyyhkeiden pesu valmiiksi seuraaville. Muista myös astiapyyhe ja käsipyyhkeet vessoista.
  5. Polttoainetankin täyttö valmiiksi seuraavalle, moottorin kulutus n. 4-5 l/h
  6. Varmista, että septitankki on varmasti tyhjä ja vessapytyt rasvattu. WC:n rasvaukseen esim. oliiviöljyä ruokalusikallinen. Pumppaa sen jälkeen muutaman kerran.
  7. Pilssien tarkistus ja tarvittaessa kuivaus
  8. Vesiventtiilit
    Keulavessan venttiilit kiinni.
    Takavessa 2 kpl
    Takavessan altaan ja pilssipumpun poistoventtiili 1 kpl
    Pentteri 2 kpl
  9. Kaasuhanat kiinni
  10. Pääsähkön molemmat kytkimet 0-asentoon
  11. Kattoluukut kiinni
  12. Veneen kiinnityksen tarkistus. Vene ei missään tapauksessa saa päästä ottamaan kiinni laituriin.
  13. Veneen lukitus ja avaimet sovitaan seuraavan kanssa
  14. Lankonki ylös, ettei mm. eläimet (kissat, rotat, torakat…) pääse veneeseen.